Choroby wynikające z podwyższone poziomu cholesterolu

0
110

Skutki złego cholesterolu

Kiedy masz zbyt dużo cholesterolu LDL w organizmie, może on gromadzić się w tętnicach, zatykając je i zmniejszając ich elastyczność. Stwardnienie tętnic nazywa się miażdżycą. Krew nie przepływa również przez sztywne tętnice, więc twoje serce musi ciężej pracować, aby przepchnąć przez nie krew. Z biegiem czasu, gdy płytka gromadzi się w tętnicach, możesz rozwinąć chorobę serca.

Nagromadzenie płytki w tętnicach wieńcowych może zakłócać dopływ krwi bogatej w tlen do mięśnia sercowego. Może to powodować ból w klatce piersiowej zwany dławicą piersiową. Dławica piersiowa nie jest zawałem serca, ale jest tymczasowym zaburzeniem przepływu krwi. To ostrzeżenie, że istnieje ryzyko zawału serca. Kawałek płytki nazębnej może ostatecznie odłamać się i utworzyć skrzep lub tętnica może się nadal zwężać, co może całkowicie blokować przepływ krwi do serca, prowadząc do zawału serca. Jeśli proces ten zachodzi w tętnicach dochodzących do mózgu lub w mózgu, może to prowadzić do udaru mózgu.

Płytka nazębna może również blokować przepływ krwi do tętnic, które dostarczają krew do przewodu pokarmowego, nóg i stóp. Nazywa się to chorobą tętnic obwodowych (PAD).

Jak skutecznie obniżyć cholesterol?

Zmniejszyć tłuszcze nasycone. Nasycone tłuszcze, znajdujące się głównie w czerwonym mięsie i pełnotłustych produktach mlecznych, podnoszą całkowity cholesterol. Zmniejszenie spożycia tłuszczów nasyconych może obniżyć poziom cholesterolu lipoprotein o niskiej gęstości (LDL) – „złego” cholesterolu.

Wyeliminuj tłuszcze trans. Tłuszcze trans, czasami wymienione na etykietach żywności jako „częściowo uwodorniony olej roślinny”, są często stosowane w margarynach i kupowanych w sklepach ciasteczkach, krakersach i ciastach. Tłuszcze trans podnoszą ogólny poziom cholesterolu. Urząd ds. Żywności i Leków zakazał stosowania częściowo uwodornionych olejów roślinnych do 1 stycznia 2021 r.

Jedz pokarmy bogate w kwasy tłuszczowe omega-3. Kwasy tłuszczowe omega-3 nie wpływają na cholesterol LDL. Mają jednak inne korzystne dla serca korzyści, w tym obniżenie ciśnienia krwi. Pokarmy zawierające kwasy tłuszczowe omega-3 to łosoś, makrela, śledź, orzechy włoskie i siemię lniane.

Zwiększyć rozpuszczalne włókno. Rozpuszczalny błonnik może zmniejszać wchłanianie cholesterolu do krwioobiegu. Błonnik rozpuszczalny znajduje się w takich produktach spożywczych, jak płatki owsiane, fasola, brukselka, jabłka i gruszki.

Dodaj białko serwatki. Białko serwatkowe, które znajduje się w produktach mlecznych, może stanowić wiele korzyści zdrowotnych przypisywanych nabiałowi. Badania wykazały, że białko serwatki podawane jako suplement obniża zarówno poziom cholesterolu LDL, jak i cholesterolu całkowitego, a także ciśnienie krwi.

Dieta cholesterolowa

Zmiany w stylu zdrowego dla serca obejmują dietę obniżającą poziom cholesterolu. Jednym z przykładów jest plan jedzenia DASH. Kolejną jest dieta Therapeutyczna zmiana stylu życia, która to zaleca.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here