Czym jest dieta eliminacyjna?

0
30

Co jeść na diecie eliminacyjnej?

Nietolerancja pokarmowa i wrażliwość są niezwykle powszechne. W rzeczywistości szacuje się, że od 2–20% ludzi na całym świecie może cierpieć na nietolerancję pokarmową (1 Trusted Source).

Diety eliminacyjne są złotym standardem w identyfikowaniu nietolerancji pokarmowych, wrażliwości i alergii poprzez dietę.

Usuwają niektóre pokarmy, o których wiadomo, że powodują niewygodne objawy, i wprowadzają je ponownie w późniejszym czasie, badając objawy.

Alergolodzy i zarejestrowani dietetycy stosują diety eliminacyjne od dziesięcioleci, aby pomóc ludziom wykluczyć pokarmy, które nie są dobrze tolerowane.

Przykładowy jadłospis na diecie eliminacyjnej

Żywność, która jest zwykle usuwana podczas fazy eliminacji, obejmuje:

  • Owoce cytrusowe: Unikaj owoców cytrusowych, takich jak pomarańcze i grejpfruty.
  • Warzywa psiankowate: Unikaj psiankowatych, w tym pomidorów, papryki, bakłażana, białych ziemniaków, pieprzu cayenne i papryki.
  • Orzechy i nasiona: Wyeliminuj wszystkie orzechy i nasiona.
  • Rośliny strączkowe: Wyeliminuj wszystkie rośliny strączkowe, takie jak fasola, soczewica, groch i produkty na bazie soi.
  • Produkty bogate w skrobię: Unikaj pszenicy, jęczmienia, kukurydzy, orkiszu, żyta, owsa i chleba. Unikaj także innych produktów zawierających gluten.
  • Mięso i ryby: Unikaj przetworzonych mięs, wędlin, wołowiny, kurczaka, wieprzowiny, jajek i skorupiaków.
  • Produkty mleczne: Wyeliminuj wszystkie produkty mleczne, w tym mleko, ser, jogurt i lody.
  • Tłuszcze: Unikaj masła, margaryny, uwodornionych olejów, majonezu i produktów do smarowania.
  • Napoje: Unikaj alkoholu, kawy, czarnej herbaty, napojów gazowanych i innych źródeł kofeiny.
  • Przyprawy i przyprawy: Unikaj sosów, przypraw i musztardy.
  • Cukier i słodycze: Unikaj cukru (białego i brązowego), miodu, syropu klonowego, syropu kukurydzianego i syropu kukurydzianego o wysokiej zawartości fruktozy, nektaru z agawy, deserów i czekolady.

Czym jest dieta eliminacyjna?

Dieta eliminacyjna polega na usuwaniu z diety pokarmów, które podejrzewasz, że twoje ciało nie toleruje dobrze. Pokarmy są później ponownie wprowadzane, pojedynczo, podczas gdy szukasz objawów, które wykazują reakcję.

Trwa tylko 5-6 tygodni i jest stosowany, aby pomóc osobom z wrażliwym jelitem, nietolerancją pokarmową lub alergią pokarmową określić, które pokarmy przyczyniają się do ich objawów. W ten sposób dieta eliminacyjna może złagodzić objawy, takie jak wzdęcia, gaz, biegunka, zaparcia i nudności.

Po udanym zidentyfikowaniu pokarmu, którego twoje ciało nie toleruje dobrze, możesz usunąć go z diety, aby zapobiec nieprzyjemnym objawom w przyszłości. Istnieje wiele rodzajów diet eliminacyjnych, które wiążą się z jedzeniem lub usuwaniem niektórych rodzajów żywności.

Jeśli jednak masz znaną lub podejrzewaną alergię pokarmową, powinieneś spróbować diety eliminacyjnej tylko pod nadzorem lekarza. Ponowne wprowadzenie alergenu pokarmowego może wywołać niebezpieczny stan zwany anafilaksją. Jeśli podejrzewasz, że masz alergię pokarmową, skonsultuj się z lekarzem przed rozpoczęciem diety eliminacyjnej. Objawy alergii obejmują wysypkę, pokrzywkę, obrzęk i trudności w oddychaniu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here