Żelazo należy do tych pierwiastków, których nie może zabraknąć w naszej diecie. Jeśli w codziennej diecie nie dostarczymy odpowiedniej ilości żelaza, powinniśmy zadbać o odpowiednie suplementowanie. W przeciwnym razie możemy oczekiwać, że dość szybko mogą pojawić się pierwsze objawy niedotlenienia organizmu i wszystkich jego narządów, a także może dojść do rozwoju anemii.

Wiele osób jest w grupie ryzyka niedoboru żelaza w organizmie. Nieodpowiednia dieta, okres ciąży czy połogu, rozwój w okresie dziecięcym, czy zbyt mała podaż wśród osób starszych. Wszystko to może spowodować, że ilość żelaza w naszym organizmie znacząco spadnie, a temu będą towarzyszyły takie objawy, jak ciągłe zmęczenie, znużenie, czy zawroty głowy i osłabienie. W takich przypadkach koniecznym jest podjęcie jak najszybszych działań. Pamiętajmy jednak, że tylko spożywanie produktów spożywczych bogatych w żelazo może być dla nas zupełnie bez skutków ubocznych. Jeśli zastosujemy suplementy diety, bądź spożycie żelaza w diecie będzie zbyt duże, również mogą przytrafić się nam dolegliwości związane ze zbyt dużym stężeniem tego pierwiastka.

Kiedy nadmiar żelaza może nam zaszkodzić?

Wiele osób zastanawia się, czy żelazo powoduje zaparcia? Okazuje się, że najczęściej żelazo a zaparcia mogą być ze sobą powiązane. Jednak w łatwy sposób możemy zniwelować tego rodzaju dyskomfort. Wystarczy, że będziemy więcej i częściej pić, a także sięgniemy po owoce i warzywa oraz produkty zawierające błonnik. Wówczas nasza szansa na problemy z jelitami jest mniejsza. Pamiętajmy także, że nadmiernie wysokie stężenie żelaza we krwi może spowodować, że również zbyt dużą gęstość będzie miała nasza krew. Koniecznym jest więc zwiększenie ilości przyjmowanych płynów podczas zwiększenia podaży żelaza. Zastanawiając się, czy żelazo powoduje zaparcia warto przeanalizować także ilość płynów, jakie spożywamy w ciągu dnia. Równie istotnym jest to, jak dużo produktów zawierających błonnik przyjmujemy, a także jak często jadamy produkty zawierające cukier biały i cukry proste. Może się bowiem okazać, że żelazo a zaparcia mają tak samo duże znaczenie, co cukier a zaparcia. Chcąc więc uniknąć zaparć, najlepiej jest spożywać naturalnie występujące żelazo w produktach spożywczych, a także częściej sięgać po takie potrawy, które są gotowane i duszone, a nie smażone.
Ponadto, nie powinniśmy zapominać, że nadmiar żelaza może okazać się szkodliwym dla osób, które mają problemy z nerkami, cukrzycę, czy inne schorzenia. Wówczas najlepiej w takich przypadkach skonsultować się z lekarzem, wykonać podstawowe badania z krwi, dzięki którym określimy ilość żelaza w organizmie i dowiemy się, czy wyniki są prawidłowe, zbyt wysokie, bądź zbyt niskie. Mając taką wiedzę, możemy bez trudu zdecydować, czy nasza dieta jest odpowiednia, czy też powinniśmy sięgać po produkty zawierające w swoim składzie żelazo. Może się też okazać, że przyjmujemy zbyt wiele takich produktów i należy je nieco ograniczyć.