Witaminy D3, K2 i B12

Witaminy D3, K2 i B12

Od dziesięciu miesięcy nie przyjmuję leków, które przepisuje się pacjentom chorującym na colitis ulcerosa, czyli wrzodziejące zapalenie jelita grubego. Jest to ogromny sukces, szczególnie, że w tym czasie stwierdzono remisję – wyciszenie, wycofanie choroby!

Fakt jest taki, że teraz też łykam pigułki… ale nie są nimi sterydy czy inne leki zalecane w chorobach układu pokarmowego lecz witaminy! Mam nadzieję, że taka podmianka będzie trwała wiecznie 🙂 . Dzisiaj opowiem Wam o moich trzech witaminowych filarach!

 

Witamina D3

O roli witaminy D3 pisałam już wcześniej, dodając również adnotację dotyczącą jej suplementowania, którą zalecił mi lekarz. Warto jednak przypomnieć dlaczego uzupełnianie jej poziomu jest istotne:

– ma działanie przeciwzapalne, co jest kluczową sprawą w walce z chorobami autoimmunologicznymi

– niedobór witaminy D3 wiąże się ze słabym wchłanianiem żelaza, tym samym podwyższa ryzyko anemii

– witamina D3 szczególnie w okresie jesienno-zimowym powinna być suplementowana przez osoby cierpiące na spadek nastroju i stany depresyjne

– przyjmowanie witaminy D3 wzmacnia kości i niweluje ryzyko złamań, wzmacnia również mięśnie

– witamina D3 odgrywa znaczącą rolę w produkcji hormonów płciowych

– osoby przyjmujące witaminę D3 rzadziej chorują na astmę oskrzelową, nowotwory jelita grubego, białaczkę

– suplementując witaminę D3 zmniejszasz ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 1 oraz regulujesz gospodarkę węglowodanową

– witamina D3 obniża ciśnienie tętnicze

Zalecenie lekarza: witamina D3 – raz dziennie – od 1000 IU do około 8000 IU (aktualizacja) – zależnie od pory roku i poziomu witaminy D3 w organizmie

 

Witamina K2

– Wzorcowo działający układ pokarmowy wytwarza tę witaminę w jelitach. Osoby z zaburzoną florą bakteryjną jelit powinny ją suplementować aby wspomóc organizm w walce o 2 metry zdrowia.

– Witamina K2 jest niezbędna do prawidłowego wchłaniania wapnia w organizmie (więcej o tym przeczytacie wpisując w google hasło: paradoks wapnia)

– Jej niedobór w pierwszej kolejności skutkuje osteoporozą, miażdżycą i ubytkami stomatologicznymi

Zalecenie lekarza: witamina K2 – raz dziennie – 100mcg

 

Witamina B12

Witaminę B12 można znaleźć w produktach odzwierzęcych tj. jagnięcina, wołowina, jogurt, mleko czy ryby. Osoby spożywające ich niewiele, bądź w ogóle (weganie) koniecznie powinny ją suplementować. W tej grupie znalazłam się również ja – jedząc raz, maxmalnie 2 razy w tygodniu ryby i bardzo sporadycznie jaja.

– Suplementacja witaminy B12 niezbędna jest do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego

– Prawidłowa synteza czerwonych krwinek nie obejdzie się bez odpowiedniego poziomu witaminy B12

Zalecenie lekarza: witamina B12 – raz dziennie – 100mcg

 

REASUMUJĄC – suplementacja

 witamina D3 – raz dziennie – 1000 IU (wcześniej większa dawka – po uzyskaniu normy – 1000 IU)

witamina K2 – raz dziennie – 100mcg

witamina B12 – raz dziennie – 100mcg



11 thoughts on “Witaminy D3, K2 i B12”

  • Ostrzegam przed braniem witamin, szczególnie D3 bez konsultacji z lekarzem i sprawdzenia poziomu tej witaminy we krwi bo nadmiar jest bardzo szkodliwy . W każdym radiu i telewizji bębnią o tym że ludzie mają niedobór tej witaminy, szczególnie zimą co objawia się spadkiem energii i zachęcają do suplementacji. Ja również za namową farmaceuty zaczęłam suplementować wit d3 i o mały włos nie wylądowałam w szpitalu. Okazało się że przedawkowałam ją już drugiego dnia zażywając jedną tabletkę 1000 UI. Mój poziom wit D3 był ok, mimo że mieszkam w mieście, prowadzę siedzący tryb życia a moje menu składa się z 3 posiłków i dań które jada przeciętny Polak.

    • Każda taka suplementacja była skonsultowana z lekarzem, w takich przypadkach lepiej nie działać na własną rękę – tutaj zgadzam się całkowicie 🙂

    • Witaminę D3 biorę od pół roku 10 tysięcy jednostek i nie ma mowy o przedawkowaniu,proszę nie straszyć ludzi…bo to brednie.

  • Gosiu, mam pytanie, czy w VIMEDzie zasugerowano Ci zbadanie mikroflory jelitowej czy sama na własną rękę to zrobiłaś? bo wiem, że w VIMEDzie są dietetycy ustalający dietę rotacyjno-eliminacyjną, ale czy jakieś suplementy czy probiotyki też zapisują?

    • Moniko,
      na zbadanie flory bakteryjnej jelit sama wpadłam czytając o tym artykuł. Ten pomysł skonsultowałam z moim dietetykiem z Vimedu, który zalecał mi oczywiście przyjmowanie probiotyków, jednak to badanie sprecyzowało moje potrzeby.

      • A czy pamiętasz jakie to były probiotyki, które Ci zalecał dietetyk? jakieś konkretne z wyższej półki czy raczej tańsze? pytam bo moja znajoma zastanawia się nad skorzystaniem z VIMEDu, ale właśnie chciałam się dowiedzieć, czy jest tam szansa na holistyczne podejście do tematu, czy raczej się ograniczają do diety

        • Moniko,
          zanim zaczęłam terapię mikrobiologiczną, stosowałam probiotyki SanProbi IBS i SanProbi Superformuła. Z mojego doświadczenia wynika, że podchodzą do człowieka holistycznie – tak było ze mną.

    • Irku,
      nie badałam poziomu B12 – ze względu, że odżywiam się tak a nie inaczej, czyli jem bardzo mało produktów odzwierzęcych (sporadycznie jajka i czasami ryby), w takich przypadkach należy suplementować tę witaminę, bo wiadomo że prędzej czy później pojawią się jej niedobry.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *